جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

موانع اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده | bornatadbir

موانع اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده | bornatadbir


تاریخ : 1397/11/08 بازدید: 661 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

موانع اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

با توجه به گذشت حدود بیش از  نه سال از تاریخ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشورمان و ضرورت اینکه این قانون باید به شکل یک قانون دائمی اجرایی شود،ایراداتی که در این قانون وجود دارد، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را برآن داشته که این قانون را مورد اصلاح  قرار دهند.همچنین از سوی دیگر دولت نیز در حال تهیه و تدوین اصلاحیه این قانون و حتی تغییر نام این قانون پس از تغییرات در قانون مالیات های مستقیم می باشد.

در شرایط کنونی با توجه به مشکلاتی که در روند اجرای این قانون وجود دارد، فشار اصلی به روی تولیدکنندگان وارد می شود. فعالان اقتصادی معتقدند که نرخ این مالیات نباید بیشتر از 9% افزیش یابد. بنظر میرسد در این زمینه دولت و مجلس نیز قصد افزایش این نرخ را تا زمان اصلاح شدن این قانون ندارند.در بسیاری از کشور های جهان میزان مالیات بر ارزش افزوده عدد ثابتی نیست و کالاهای مختلف نرخ ارزش افزوده ی متفاوتی دارند،البته در ایران بعضی از کالا ها نیز نرخ جداگانه دارند اما متنوع و قابل توجیه نیست، بنابراین ثابت نگه داشتن عدد مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما جای بحث و بررسی بیشتر دارد و نباید بدون کارشناسی،اقدامی در جهت تغییر نرخ، انجام داده شود.از سوی دیگر با توجه به رکود و مشکلاتی که در اقتصاد کنونی وجود دارد تغییر در نرخ مالیات بر ارزش افزوده صحیح نمی باشد.

به عقیده فعالان بخش خصوصی در صورتی که سازوکار مناسبی جهت اجرای این قانون در جهت دریافت مالیات در یک مرحله و تنها  از مصرف کننده نهایی درنظر گرفته شود،در راه اجرای این قانون گام بزرگی برداشته خواهد شد.همانطور که هدف اولیه در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت این مالیات بر سر صندوق و از مصرف کننده نهایی بوده است،در اجرای این قانون قسمت اعظمی از این مشکلات حل می شود.به طور مثال،در قانون کنونی برخی کالاهای تولیدی شامل ارزش افزوده نمی شود،اما مواد آن شامل این مالیات می شود و بلعکس، که این مسئله مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی علی الخصوص تولید کنندگان به وجود آورده است و اگر مالیات بر ارزش افزوده به شکل منطقی از مصرف کننده نهایی اخذ شود این مشکلات قابل حل است.

درهمین راستا ظاهرا در لایحه ای که دولت در حال تدوین آن است و همچنین دراصلاحیه  قانون مالیات های مستقیم نام این مالیات از مالیات بر ارزش افزوده به مالیات مصرف کننده نهایی تغییر یافته است، بدیهی است زمانیکه قرار است چنین تغییر عنوانی اعمال شود نحوه وصول مالیات نیز تغییر می کند.

.بنابراین چنانچه در اجرای این قانون  دقت کافی اعمال گردد می توان به آینده ی اجرایی این قانون امیدوار بود.