جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست | و بر عهده چه کسی است

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست | و بر عهده چه کسی است


تاریخ : 1397/11/16 بازدید: 1054 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه


مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست؟و بر عهده چه کسی است ؟

بعد از ارائه خدمات پیمکانکاری و یا خدماتی مجری قرارداد موظف است از شعبه بیمه ای که درآنجا بابت قرارداد کد کارگاه گرفته است برگه تسویه حساب اخذ نماید. زمان این اقدام بعد از اتمام کامل کار است یعنی وقتی که کارش را انجام داده است . درصد بدهی بیمه در قراردادها متفاوت است . اگر عمرانی و ساخت و ساز نباشد ۱۶٫۶۷ % است که فرضاً اگر قرارداد مجری با کارفرما ۱۰۰ میلیون است ۱۶،۶۷۰،۰۰۰ آن بدهی به بیمه است که باید توسط مجری و یا پیمانکار پرداخت گردد. مجری پایان هر ماه لیست بیمه ۳۰ درصد ارائه می کند که مثلا بعد از طول مدت قرارداد اگر مجموع لیست های حقوق ۱۰،۲۰۰،۰۰۰گردد مجری باید (۱۶،۶۷۰،۰۰۰-۱۰،۲۰۰،۰۰۰) = ۶،۴۷۰،۰۰۰ دیگر به بیمه پرداخت کند تا برگه مفاصا حساب را بگیرد.

اتفاق دیگری که در اینجا می افتد این است که وقتی حالا مجری برگه را می گیرد باید به کارفر ما ارائه کند چون کارفرما طبق ماده ۳۸ تامین اجتماعی از هر صورت وضعیت ۵% را سپرده نزد خود نگه داشته است . در قراردادهایی که کار بصورت پیمانکاری توسط پیمانکار به دو صورت انجام می شود اول پیمانکار موضوع پیمان را شخصا و بدون استفاده از کارگر انجام می دهد که در این صورت چون از نیر وی کار استفاده نشده است به تبع آن الزام به پرداخت حق بیمه از سوی پیمانکار وجود نداشته و کارفرما هم تکلیفی که اجرای ماده ۳۸ و حبس ۵ درصد از کل مبلغ پیمان نزد خود ندارد .

در قراردادهای پیمانکاری که پیمانکار جهت انجام کار از کارگر استفاده می نماید ۲ نوع ارتباط شکل می گیرد : الف . رابطه بین بین کارفرما و پیمانکار است که به دلیل عدم وجود رابطه تبعیت بین پیمانکار و کارفرما موضوع مشمول قانون کار وتامین اجتماعی نبوده و کارفرما تکلیفی به بیمه نمودن پیمانکار ندارد. ب. رابطه بین پیمانکار و کارگران شاغل در کارگاه است که به واسطه وجود رابطه تبعیت یا کارگری یا کارفرمایی، پیمانکار به عنوان کارفرما مکلف به بیمه نمودن کارکنان شاغل و پرداخت حق بیمه آنها به سازمان می باشد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تهیه شده در گروه مشاوران مالی برنا تدبیر

bornatadbir.com

021-66383251-3

@bornatadbir