جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

چند نکته مهم در دادرسی مالیاتی 

چند نکته مهم در دادرسی مالیاتی 


تاریخ : 1398/01/31 بازدید: 741 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

چند نکته مهم در دادرسی مالیاتی 


۱- بعد از صدور رای هیات‌های مالیاتی، طبق مواد ۳۴ و ۱۵۹ قانون اساسی می‌توانید به دادگاه‌های عمومی شکایت کنید و در صورتی که مدارک شما کافی باشد و توسط وکیل مجرب دادگستری انجام شود، قاضی دستور توقف یا ابطال رای هیات مالیاتی را صادر می‌کند و در این حالت کار از دست سازمان امور مالیاتی خارج است.
۲- فرصت اعتراض به دیوان عدالت اداری از تاریخ صدور رای هیات مالیاتی، ۳ ماه است.
۳- دیوان عدالت اداری فقط به رای صادره رسیدگی می‌کند و رسیدگی به برگ تشخیص در حوزه اختیارات هیات های مالیاتی است.
۴رسیدگی دیوان عدالت اداری به صورت ماهوی(ماهیتی) یا همان شکلی است(نقض قوانین یا نقص رسیدگی) یعنی دیوان عدالت اداری فقط می‌تواند رای را ابطال یا تایید کند و نمی‌تواند مالیات را تعدیل کند.
۵- مالیات‌های قطعی شده(برگ قطعی مالیات) تنها در هیات ۲۵۱ مکرر و زیر نظر وزیر اقتصاد امکان پذیر است.
۶- برای مهلت اعتراض به برگ قطعی مالیاتی در هیات ۲۵۱ مکرر ، محدودیتی ندارد. یعنی شما می توانید به برگ قطعی مالیاتی ۲۰ سال قبل خود نیز اعتراض کنید به شرطیکه اجحاف و ناعادلانه بودن مالیات برای شما محرز شود و اسناد و مدارک کافی داشته باشید.
۷- برای رسیدگی پرونده‌های مالیاتی در هیات ۲۵۱ مکرر امضا و تایید شخص وزیر اقتصاد لازم است و هیچ فردی حتی معوان، رییس سازمان امور مالیاتی و سایر مقامات عالی وزارت اقتصاد حق امضا را ندارند.
۸- رسیدگی شورای عالی مالیاتی به پرونده‌های مالیاتی شکلی(ماهوی) است.
۹- هر مودی می‌تواند درخواست کند تا نماینده مورد نظر خود در هیات‌های مالیاتی حاضر شود منتهی حتما باید در زمان ارایه اعتراض به حوزه و در متن لایحه خود این مورد را بیان کند. نماینده مودی باید از تشکل های صنفی یا اتحادیهها باشد.