جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

آنچه دارنده دستگاه کارتخوان POS و پرداخت کننده باید بدانید

آنچه دارنده دستگاه کارتخوان POS و پرداخت کننده باید بدانید


تاریخ : 1399/03/01 بازدید: 789 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

آنچه دارنده دستگاه کارتخوان (POS) و پرداخت کننده باید بدانید 


 
کارتخوان در واقع متداول ترین محصول الکترونیکی است که در طول روز میلیون ها تن از هموطنان برای خرید کالا و خدمات، از طریق کارت های اعتباری خود از آن استفاده میکنند و اکنون گذر کارتخوان های سیار نیز به کوچه و مترو و مدرسه و بساطی های لباس و میوه و غذا افتاده است و سهولت پرداخت را برای مصرف کننده به ارمغان آورده است. دریافت دستگاه کارتخوان خیلی سخت نیست و اشخاص حقیقی یا حقوقی میتوانند بر اساس خدماتی که ارائه میکنند، از شرکت های پرداخت مجازی که همان ۱۲ شرکت معروف PSP معرفی شده توسط شرکت شاپرک هستند، نسبت به دریافت محصولات اقدام کنند.

 شرکت های پی اس پی فعال در ایران :

شرکت‌های PSP از جمله شرکت‌های بزرگ در حوزه پولی و مالی کشور محسوب می‌شوند که واسطه بین بانک‌ها و مشتریان تجاری بوده و عملا خدمات بانکی را برای عموم مردم پیاده سازی می‌کنند. شرکت‌های psp که در حال حاضر 12 عدد هستند که نام‌های بزرگ و کوچکی دارند؛ ولی همه آن‌ها قادر به ارائه تمامی خدمات موردنیاز کسب و کارها و مشتریان تجاری هستند.

مبنای تشکیل این شرکت‌ها بر اساس مصوبه مورخ 1383/3/30 ریاست محترم جمهوری بوده که به همه بانک‌های معتبر کشور دستور داده شد تا با شرکت‌های psp قرارداد همکاری منعقد کنند و از آن تاریخ به بعد تمامی خدمات پرداخت آن‌ها از طریق این شرکت‌ها به مشتریان ارایه شود.

خدمات پرداخت بانکی به خدماتی اطلاق می‌شود که از طرق مختلف، عملیات پرداخت را برای کسب و کارهای گوناگون تسهیل می‌نماید. خدمات دستگاه‌های پرداخت مانند دستگاه پوز، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن‌های پرداخت و… از جمله خدمات پرداختی است که توسط شرکت‌های psp به مشتریان عرضه می‌شود.

شرکت‌های psp با یک بخش سوم به نام شاپرک نیز طرف هستند که این بخش نیز متعلق به نظام بانکی کشور بوده و سهامداران آن نیز بانک‌های خصوصی و دولتی کشور هستند.

شرکت‌های مذکور معمولا با پذیرنده کارت‌ها روبرو هستند و تقریبا می‌توان گفت که ارتباط خاصی با دارنده کارت ندارند و طرف مقابل دارنده کارت، بانک‌های خصوصی و دولتی کشور هستند. به طور کلی شرکت‌های psp با واسطه‌گری بین بانک‌ها و پذیرندگان که ارایه کننده خدمت هستند، باعث می‌شوند تا مشتری برای خرید خدمات یا کالا از پذیرنده امکان پرداخت راحت داشته باشد و اسکناس از معاملات حذف گردد.

البته نقش شرکت‌های مذکور و شاپرک و رابطه این دو با نظام بانکی کشور

 بنابه گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان در کشور فعال است که بیشترین تعداد نصب شده آن متعلق به بانک ملت است. 
 

دستگاه های کارتخوان چه زمانی به وجود آمدند؟ 


حدود ده سال است که دستگاه های کارتخوان در ایران رونق پیدا کرده اند اما استفاده از دستگاه های کارتخوان در کشورهای جهان اول، بیش از سی سال است که رواج دارد. اولین دستگاه کارتخوان توسط ویلیام بروبک در سال 1974 ساخته شد و در فروشگاه های مک دونالد مورد استفاده قرار گرفت.  
 

چرا باید از دستگاه پوز یا کارتخوان استفاده کنیم؟ 

 

تصور کنید شما قصد خرید کالا به قیمت ۱میلیون تومان را دارید آیا به همراه داشتن این مقدار از پول نقد کارعاقلانه ای است؟ 

احتمال گم شدن و یا سرقت آن‌چندان هم کم نیست که بتوان از این مورد چشم‌پوشی کرد 
استفاده از دستگاه کارتخوان این امنیت را برای نگهداری در پول شما ایجاد کرده. و از طرفی دیگر این امنیت برای فروشنده‌ کالا هم ایجاد شده فروشنده مستقیما پول فروش کالا را به حساب بانکی خود منتقل کرده و در این میان هیچ پول نقدی‌ای ردوبدل نمیشود. 

از دیگر دلایل مهم استفاده از دستگاه کارتخوان کاهش اتلاف وقت است هم برای فروشنده هم برای خریدار فروشگاه‌هایی که حجم بالایی از مشتریان دارند باید بتوانند در زمان کمتری حسابرسی کنند. 

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل استفاده از دستگاه‌های کارتخوان حفظ سلامت شخص است.همانطور که میدانید پول‌ها و اسکناس‌ها عامل بزرگی از میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند ودست به دست افراد زیادی چرخیده‌اند.استفاده از اسکناس میتواند عامل مهمی در برابر انتقال بیماری باشد لز این رو استفاده از دستگاه‌های شتاب،پز،کارتخوان میتواند نقش کمتری در برابر بیماری‌ها باشد.

 

از دستگاه کارتخوان در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟ 

 

دستگاه های کارتخوان بیسیم نسل جدیدی از دستگاه های کارتخوان هستند که می توانند در تمامی نقاطی که موبایلتان آنتن میدهد، مورد استفاده قرار گیرند. پیک های موتوری، فروشگاه های زنجیره ای، دست فروشان، پارکینگ ها، انبارداری ها، پارکبان ها و فروشگاه ها از جمله مواردی هستند که از کارتخوان های سیار استفاده می کنند. بسیاری از اتوبوس ها به سیستم کارتخوان مجهز شده اند تا به جای بلیط، با استفاده از کارتخوان، کرایه اتوبوس را دریافت کنند.

دستگاه کارتخوان یا posبه چه کسانی تعلق می گیرد؟ 


احتمالا شما هم در کنار دستفروش های جاده ای، تابلوهای زیادی را دیده اید که روی آن ها نوشته شده است: کارتخوان موجود است. کارتخوان ها به همه افرادی که کسب و کارشان با استفاده از دستگاه های پوز ساده تر می شود، تعلق می گیرند. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از دستگاه های کارتخوان استفاده کنند و هیچ محدودیت قانونی برای عدم دریافت دستگاه های کارتخوان وجود ندارد. اگر صاحب کسب و کار شخصی و کوچکی هستید، می توانید با سرمایه شخصی اقدام به خرید دستگاه های کارتخوان کنید. تفاوت صاحبان شرکت و سازمان ها با اشخاص معمولی و صاحبان کسب و کار کوچک، در نحوه تهیه دستگاه های پوز است. مدارکی که از اشخاص حقوقی یا همان صاحبان شرکت ها و سازمان ها، گرفته می شود، کامل تر از مشاغل کوچک است. در هر صورت ارائه تصویر کارت ملی و شناسنامه همراه با شماره حساب بانک عامل برای خرید دستگاه کارتخوان، برای همه افراد یکسان است. همچنین به ازای خرید هر دستگاه، خریدار باید اوراق تعهد آور بانکی و یا سفته تهیه کند. برای بانک ها تعداد تراکنش شما مهم است و اگر بعد از دریافت  از آن استفاده نکنید، دستگاه مجددا پس گرفته می شود چرا که تعداد دستگاه های پوز در ایران محدود است و هزینه این دستگاه ها بالا است. 
 

آیا تراکنش های ناموفق و کسر موجودی از طریق دستگاه های پوز قابل پیگیری است؟ 

 

یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه های کارتخوان همین مورد است. دستگاه های کارتخوان تمامی نقل و انتقالات موفق و ناموفق را در حافظه خود ثبت می کنند و خریدی مطمئن را رقم می زنند. این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت کسر موجودی و انجام عملیات ناموفق، در کمتر از چند ساعت، موجودی مجددا به حساب خریدار بازگردانده می شود. ضریب امنیتی دستگاه های کارتخوان بسیار بالا است و امکان از دست دادن پول و کلاه برداری از طریق آن ها وجود ندارد.

گرد آورنده: فاطمه یادگاری