جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

دفاتر قانونی چیست ؟

دفاتر قانونی چیست ؟


تاریخ : 1399/04/05 بازدید: 608 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

کسانی که در رشته حسابداری مشغول به کار هستند ، می دانند که اسنادی به منظور تحویل دادن به سازمان رسیدگی به امور مالیاتی توسط شرکت ها باید تهیه و تنظیم شود . یکی از این اسناد دفاتر قانونی می باشد . تهیه و تنظیم این دفاتر ، باید طبق قوانین سازمان امور مالیاتی باشد . به همین یکی از ضرورت های حسابداری کسب اطلاعات کافی در مورد تهیه و تنظیم دفاتر قانونی است .

دفاتر قانونی چیست ؟


تنظیم دفاتر قانونی اهمیت زیادی برای شرکت ها و سازمان های مختلف دارد . بر طبق قانون تجارت تمام کسانی که در یکی از حوزه های کسب و کار فعالیت می کنند باید هرساله صورت های مالی خود را برای محاسبه مالیات تنظیم نموده و در اختیار سازمان امور مالیات قرار دهند .

تنظیم دفاتر قانونی باید طبق اصول سازمان مالیات انجام شود ، در صورتی که غیر از اصول و فرمت این سازمان باشد این دقاتر توسط سازمان امور مالیات رد خواهد شد . هم چنین جریمه ای را برای شما در نظر خواهند گرفت .

روش های متفاوتی برای تهیه و تنظیم دفاتر قانونی در حسابداری وجود دارد که در ادامه این مقاله به معرفی آن ها خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید...

انواع دفاتر قانونی شرکت ها
به طور کلی دفاتر قانونی به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند ، دفتر روزنامه و دفتر کل در دسته دفاتر رسمی قرار می گیرد و دفتر معین در دسته دفاتر غیر رسمی .

دفتر روزنامه
دفتر روزنامه یکی از دفاتر قانونی رسمی است که هر شرکت برای تنظیم صورت های مالی خود به آن نیاز دارد . نحوه تنظیم دفتر روزنامه در آیین نامه نحوه تنظیم و نگهداری دفاتر ذکر شده است . افراد حقیقی و حقوقی باید تمام فعالیت ها و معاملات مالی خود را از جمله خرید ، فروش ، مطالبات و ... در تاریخی که صورت گرفته اند ،  در دفاتر روزنامه ثبت نمایند .

دفتر روزنامه دارای ستون هایی است که می توان شماره سند حسابداری ، تاریخ،  شرح ، مبلغ بدهکاری و پستانکاری هر معامله مالی را در آن ثبت نمود . توجه داشته باشید که تمام اسناد حسابداری باید به ترتیب تاریخ در دفتر روزنامه ثبت شوند .

دفتر روزنامه در دو نوع اختصاصی و عمومی وجود دارد . در دفتر روزنامه عمومی تمامی رویدادهای مالی ثبت می شود ، اما دفتر روزنامه اختصاصی مختص نوع خاصی از معاملات می باشد . انواع دفتر روزنامه اختصاصی عبارتند از :
دفتر روزنامه خرید
دفتر روزنامه فروش
دفتر روزنامه پرداخت های نقدی
دفتر روزنامه دریافت های نقدی
دفتر کل
طبق قانون تجارت یک تاجر باید همه صورت های معاملات خود را حداقل هفته ای 1 بار از دفتر روزنامه به هر صفحه مخصوص دفتر کل منتقل نماید .  در حقیقت دفتر کل خلاصه ای از دفتر روزنامه می باشد . با مراجعه به دفتر کل می توانیم مانده یک حساب را بدست آوریم . برای هر حساب در دفتر کل یک صفحه جداگانه وجود دارد . هر حساب بدهکاری و بستانکاری مختص خودش را دارد که در هر حساب به طور جداگانه یادداشت می شود .

بنابراین حساب های یک شرکت یا سازمان به طور تفکیک شده در دفتر کل نوشته و نگهداری می شود . دفتر کل دارای ستون شماره سند ، تاریخ ، شرح ، بدهکار ، بستانکار ، و مانده حساب می باشد .

دفتر دارایی
طبق قانون تجارت هر تاجر یا رئیس یک شرکت و سازمان موظف است ، به طور سالیانه ، دارایی های منقول و غیر منقول ، مطالبات و دیون خود را به ترتیب در دفتر دارایی ثبت نماید . این کار تا پانزده فروردین سال بعد باید به اتمام رسیده باشد . امروزه دفتر دارایی جای خود را به ترازنامه داده است و دفتر دارایی کارایی خود را از دست داده است .

دفتر کپیه
دفتر کپیه جزئی از دفاتر قانونی است که امروزه وجود سیستم اتوماسیون باعث شده استفاده از دفتر کپیه منسوخ شود . نامه نگاری ها و صورت حساب هایی توسط شرکت یا سازمان صادر می شود به ترتیب تاریخ وقوع در دفتر کپیه ثبت می گردد .

دفتر ثبت تجاری
در صورتی که یک تاجر ایرانی یا اتباع غیر ایرانی قصد داشته باشد کسب و کار خود را در کشور اعمال تجاری قرار دهد ، باید در دفتر ثبت تجاری ثبت نام نماید .

شما می توانید برای تهیه دفاتر یا تحریر آن و انجام امور مربوطه و قانونی با کارشناسان شرکت برنا تدبیر تماس بگیرید.