جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

جرایم عدم ارائه اظهارنامه عملکرد | اظهارنامه مالیات برآوردی

جرایم عدم ارائه اظهارنامه عملکرد | اظهارنامه مالیات برآوردی


تاریخ : 1399/05/21 بازدید: 568 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

جرایم عدم ارائه اظهارنامه عملکرد | اظهارنامه مالیات برآوردی

اظهارنامه مالیاتی برآوردی

منظور از اظهارنامه برآوردی، اظهارنامه ای است که مودی به هر دلیلی، از ارائه اظهارنامه الکترونیکی، خودداری کرده و به موجب ماده نود و هفتم قانون مالیات های مستقیم، اظهارنامه برآوردی، جایگزین عدم خود اظهاری مودیان می شود.
اگر مودی ، نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه الکترونیکی اقدام نکند، سازمان مختار خواهد بود که  علاوه بر جریمه قانونی، اظهارنامه  برآوردی را بر اساس اطلاعات استخراج شده، تهیه و معیار محاسبه عوارض دریافتی قرار دهد.

بر اساس طرح جامع که به شبکه بانکی و بیمه و ثبت احوال و ثبت اسناد و . . .  متصل است، فعالیت ها و اطلاعات کسب و کار مودی، از منابع مختلف استخراج و استعلام شده و اظهارنامه ای بر اساس این اطلاعات،  برآورد وتنظیم می شود و نسبت به آن، مالیاتی تعلق می گیرد و در برگه تشخیص مالیات درج می شود.
البته مودی می تواند ظرف ۳۰  روز  از تاریخ  ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به برآورد  مالیاتی سازمان، اعتراض مکتوب کرده و در دبیرخانه، ثبت کند.


قابل توجه مودیان گرامی

 

  1.    تسلیم اظهارنامه ، تکلیف قانونی بسیار مهم  برای کلیه مودیان حقیقی و حقوقی مشمول در سراسر کشور است.

  2.    برخورداری از معافیت ه با نرخ صفر، صرفا در اختیار مودیانی قرار می گیرد که اظهارنامه خود را در موعد مقرر تسلیم و کد رهگیری دریافت کرده باشند.

  3.     جریمه مالیات ابرازی پرداخت نشده در موعد مقرر، ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سر رسید پرداخت است.

  4.    تسلیم اظهارنامه الکترونیکی، منوط به اخذ کد ۴۵ در مراحل ثبت نام شماره اقتصادی است و تا زمانی  که به این مرحله نرسیده باشید، امکان ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی را نخواهید داشت.

  5.     اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سامانه تعبیه شده است.

  6.     اگر اظهارنامه مودیان حقیقی یا حقیقی مشمول قانون م  . م، در موعد مقرر تنظیم و ارسال شود، ولی تا۳۰ روز بعد از ارسال در بازه قانونی مقرر، اصلاح شود، مشمول جریمه نشده و رسیدگی می شود.

  7.     عدم تسلیم اظهارنامه ، مستوجب جریمه و تاخیر در پرداخت جریمه نیز مستوجب جریمه مضاف خواهد بود که ماهانه بیش از ۲ درصد است.

  8.     آگاهی به روش تسلیم و تنظیم اظهارنامه مالیاتی مبتنی بر اطلاعات درست و مستند و پرهیز از ارائه هزینه های غیر واقعی و فاکتورهای صوری و شرکت های کاغذی، یک انتظار قانونی از فعالان اقتصادی سراسر کشور است.

  9.     عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی، تخلف بوده و موجب محرومیت و جرایم سنگین برای مالیات دهنده خواهد شد.

  10.     عدم تسلیم اظهارنامه ، مستوجب اظهارنامه برآوردی شده که هزینه سنگینی بر مالیات دهنده تحمیل می  کند.

  11.     حتی اگر شرکت شما در یک بازه زمانی، ‌‌هیچ تراکنش بانکی و فعالیت اقتصادی خرید یا فروش کالا و خدمات نداشته است، بایستی اظهارنامه خود را بر اساس سال مالی، تنظیم و به اداره مالیاتی استان محل اشتغال، تسلیم کنید تا مستوجب جریمه های قانونی نشود.

  12.    محرومیت از بخشودگی های مالیاتی، بخشی از جرایم عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر است.

  13.     برای دریافت تسهیلات بانکی یا خدماتی که سالانه دولت در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد (مثل جوایز و مشوق های صادراتی)، ارائه اظهارنامه، الزامی است.

  14. همراه گرامی

  15. اگر در تنظیم صورت های مالی و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و گزارش معاملات فصلی و گزارش ارزش افزوده و تنظیم لیست حقوق و دستمزد و بیمه و حضور در کمیسیون های بیمه و مالیات و اداره کار به منظور اعتراض به آرا و برگه های تشخیص و احکام مربوطه، نیاز به مشاوره تخصصی دارید، کارشناسان مجرب شرکت برنا تدبیر سیستم ، آماده ارائه خدمات به شما مودیان گرامی در سراسر کشور است.

  16. با ما تماس بگیرید.