جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

فرار مالیاتی یا اجتناب مالیاتی چیست؟

فرار مالیاتی یا اجتناب مالیاتی چیست؟


تاریخ : 1401/12/24 بازدید: 651 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

مالیات(Tax):

مالیات امری است قانونی که به موجب آن قسمتی از درآمد افراد، به منظور پرداخت بخشی از هزینه­ های عمومی و حفظ منابع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور، به دولت پرداخت می شود.

با پرداخت مالیات از سوی افراد و سازمان ها به دولت، سهم منافع اقتصادی برای مصارف شخصی کاهش می یابد، ازاین ­رو از دیدگاه اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت مالیات چندان خوشایند نبوده و افراد همواره در تلاشند تا برطبق منطق اقتصادی خود از پرداخت مالیات فرار کرده و یا راهی جهت معاف از آن پیدا کنند.

به همین دلیل برخی از افراد با استفاده از روش ­های قانونی و یا غیرقانونی از پرداخت مالیات فرار و یا  اجتناب می کنند.

 

فرار مالیاتی (Tax Evasion):

فرار مالیاتی یک نوع تخلف از قانون است. زمانیکه یک مؤدی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می­ شود امتناع می­ کند، یک نوع عمل غیررسمی انجام م ی­دهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می ­دارد. در این­جا به چند مورد از زمینه های پیدایش فرار مالیاتی اشاره می­ کنیم:

1- پایین بودن فرهنگ مالیاتی

2- معافیت ­های وسیع و متنوع

3- فساد مأموران مالیاتی

4- تشخیص علی ­الرأس مالیات

5- قوانین پیچیده و متعدد مالیاتی

6- فرار عمدی از پرداخت مالیات

7- عدم اعتماد مردم به دولت

8- تورم

 

اجتناب مالیاتی(Tax Avoidance):

در ادبیات مالی کشورهای خارجی، تلاش ­ها و راه­کارهای قانونی شرکت­ ها به منظور کاهش هزینه مالیات را با  نام­ های متفاوتی از قبیل: اجتناب از مالیات، مدیریت مالیات و رویه مالیاتی جسورانه می­ شناسند.

در اجتناب از مالیات، فرد نگران نیست که عمل او افشا شود بلکه از خلأهای قانونی در قانون مالیات­ ها نشأت می­ گیرد. از آن­جا که اجتناب از مالیات فعالیتی به ظاهر قانونی است، از این رو بیشتر از فرار مالیاتی در معرض دید است.

موارد متعددی را می ­توان برشمرد که طی آن قانون شرایط ویژه­ ای برای مؤدیان در نظر گرفته و مؤدیان نیز می ­توانند از شرایط در نظر گرفته شده یا ضعف قانون و مصوبات مربوطه به نفع خود استفاده کنند. برای مثال، شرکتی که به تولید کالا اشتغال دارد و این کالا هم در داخل و هم در خارج کشور تقاضا دارد، فرصتی برای کاهش مالیات شرکت فراهم آورده است. زیرا طبق ماده 141 قانون مالیات های مستقیم، درآمد حاصل از صادرات، ازجمله درآمدهایی است که معاف از مالیات است. بنابراین، این شرکت می­تواند در چارچوب قوانین و ضوابط با صادرات کالا، از پرداخت مالیات اجتناب نماید.

مثال دیگر، طبق ماده 25 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مقررمی نماید که شرکت­ هایی که 20 درصد سهام شناور آزاد داشته باشند، مشمول معافیت مالیاتی 20 درصدی می ­شوند و همچنین طبق ماده 143 قانون مالیات­ های مستقیم، مقرر شده است که شرکت­ های بورسی مشمول معافیت مالیاتی 10 درصدی می­ باشند. یعنی نرخ مالیات شرکت های غیربورسی 25 درصد و شرکت­ های بورسی 22.5 درصد می ­باشد.  حال باتوجه به این دو قانون، می ­توان با مبادلات به ظاهر قانونی سهام، درصد سهام شناور شرکت را به حد نصاب رسانده و به جای نرخ مالیات 22.5 درصد با نرخ 20 درصد محاسبه و پرداخت گردد.

به عنوان نتیجه کلی، تمایز مفهومی بین فرار مالیاتی و اجتناب از مالیات به قانونی و غیر قانونی بودن رفتار مؤدیان مربوط می شود.

 

گردآورنده: فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧