جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی و هرآنچه که باید درباره آن بدانیم

سامانه مودیان مالیاتی و هرآنچه که باید درباره آن بدانیم


تاریخ : 1401/12/24 بازدید: 1205 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

مقدمه:

یکی از جدیدترین و مهم­ترین موضوعات مالیاتی که چه حسابدار یک موسسه باشیم یا مدیر عامل یک شرکت، یا صاحب یک شغل و کسب وکار و یا حتی علاقه­ مند به بحث قوانین و مقرارت مالیاتی، که باید اطلاعات خود را در مورد آن به روز کنیم بحث سامانه مودیان مالیاتی می­باشد. اهمیت عضویت دراین سامانه به حدی است که برای متخلفان جرایم سنگینی در نظر گرفته شده است. پس تمامی افراد مشمول اعم از حقیقی و حقوقی باید شناخت کافی از سامانه مودیان مالیاتی داشته باشند و در موعد مقرر ثبت نام کنند. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا این قانون چیست و چه کسانی مشمول این قانون می شوند. سعی ما براین است که در این مقاله هر آنچه را که در مورد سامانه مودیان مالیاتی ضروری و لازم است به صورت کوتاه و مختصر و به زبان عامیانه توضیح دهیم. براین اساس ابتدا تعریفی از سامانه مودیان مالیاتی و قانون مربوط به آن خواهیم داشت و سپس شرحی از اشخاص مشمول به این قانون و تکالیف مربوطه خواهیم داشت. درادامه بحث زمان مربوط به ثبت نام هر گروه و جرائم مربوط به سامانه مودیان را معرفی خواهیم کرد.

 

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و  سامانه مودیان مالیانی  مصوب 21/07/1398،  سامانه مودیان را این گونه تعریف کرده است:

سامانه­اي است تحت مديريت سازمان كه در آن به هر مؤدي، كارپوشه ويژه اي اختصاص يافته و تبادل اطلاعات ميان مؤديان و سازمان منحصرأ از طريق آن كارپوشه انجام مي شود. مؤديان مي توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار يا نرم افزار اعم از رايانه شخصي، پايانه فروشگاهي، سامانه هاي ابري يا هر وسيله ديگري كه حافظه مالياتي به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤديان متصل شوند. مرجع نهائي ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الكترونيكي، سامانه مؤديان مي باشد.

مفهوم ساده تر سامانه مودیان  مالیاتی این است که برای جلوگیری از فرار مالیاتی سامانه ای ایجاد شده است که  مودی پس از ثبت نام، کارپوشه ای برای وی ایجاد شده  و مشمولان باید در بازه های زمانی مشخص شده نسبت به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی اقدام نمایند.

بنابراین براساس این قانون از زمان اعلام شده توسط سازمان، مودیان دو وظیفه دارند:

  1. صدور صورتحساب الکترونیکی: مودیان موظفند به جای ارسال صورت معاملات فصلی در سامانه مربوط به آن، صورتحساب های خود را به شکل الکترونیکی، از طریق سامانه مودیان مالیاتی ارسال کنند.
  2. خرده فروش ی ها و واحدهای صنفی  که مستقیما  با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند علاوه بر ارسال صورت حساب الکترونیکی، موظف بوده تا پایانه های فروشگاهی خود، اعم از دستگاه کارتخوان بانکی (pos) و درگاه پرداخت الکترونیکی خود را در سامانه مودیان مالیاتی ، ثبت و به این سامانه، متصل نمایند.

 

مشمولین ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی:

بند ج ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان به شرح زیر مقرر می­دارد که :

کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می شود، مراد، اشخاص مشمول است; مگر خلاف آن تصریح شده باشد.

پس قانون اظهار می دارد که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در گروههای سه گانه مشمول این قانون می باشند.

 

زمان ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی:

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی از مهرماه 1401 شروع شده و گروه های سه گانه به ترتیب زیر باید در سامانه ثبت نام کنند:

گروه اول: از اول مهر ماه تا اول آبان

گروه دوم: تا اول آذر ماه

گروه سوم : تا 25 اسفند ماه

 

جرایم مربوط به قانون سامانه مودیان مالیاتی:

 ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی تخلفات و حسب مورد، جریمه های متعلقه را به شرح زیر مقرر نموده است:

الف ـ عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد(10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون (000.000.20) ریال هر یک که بیشتر باشد.

ب ـ عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد(10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا بیست میلیون (000.000.20) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی.

پ ـ عدم اعلام شماره حساب یا حسابهای بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آنها انجام می شود به سازمان، معادل ده درصد (10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا بیست میلیون (000.000.20) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی.

ت ـ عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل دو درصد (2%) مبلغ صورتحساب های مذکور یا معادل بیست میلیون (000.000.20) ریال هر یک که بیشتر باشد.

ث ـ عدم رعایت احکام مذکور در مواد (12)، (13) و (14) این قانون، معادل یک درصد (1%) مبلغ فروش  گزارش نشده یا معادل ده میلیون (000.000.10) ریال، هر یک که بیشتر باشد.

تبصره 1ـ مبلغ جریمه ­های ثابت مندرج در این قانون، متناسب با نرخ تورم سالانه بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی، هر سال توسط سازمان اعلام می شود.

تبصره 2ـ سازمان نمی تواند بیشتر از پنجاه درصد(50%) جریمه های موضوع این ماده را مطابق ماده (191) قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

تبصره 3ـ در صورت اعمال جریمه­ های موضوع بندهای «الف» و «ث» این ماده، جریمه موضوع ماده (169) قانون مالیات های مستقیم اعمال نمی شود. در صورت اعمال جریمه های مذکور در بند«ب»، جریمه های مذکور در بندهای «الف» و «ت» اعمال نمی شود.

 

گردآورنده: آقای فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧