جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

اعتبار اسنادی چیست؟

اعتبار اسنادی چیست؟


تاریخ : 1402/01/23 بازدید: 535 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

اعتبار اسنادی  (LC)یکی از به روز ترین و پرکاربردترین روش های انتقال وجه و  پرداخت می باشد که خریداران کالا و خدمات با استفاده از این روش مطمئن و منعطف، اقدام به انجام معامله می‌نمایند. با استفاده از اعتبارات اسنادی ، بانک‌ها به نمایندگی از خریدار و فروشنده وارد عمل شده و ریسک طرفین معامله را کاهش می‌دهند. حالا اگر بخواهیم یک تعریف کلی از اعتبار اسنادی داشته باشیم به صورت زیر تعریف خواهیم کرد:

تعهدی است که از طرف موسسات مالی عمدتا بانک ها  و با در خواست خریداران کالا و خدمات به فروشندگان داده خواهد شد و چنانچه خریدار در موعد مقرر پول فروشنده را نپردازد بانک موظف خواهد بود که پرداخت کند.

لذا با توجه به تعریف فوق، اعتبار اسنادی برای تسهیل معاملات و نوعی اطمینان خاطر به خریداران و فروشندگان کالا می باشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

در اعتبار اسنادی بانک‌ها به نمایندگی از خریدار و فروشنده و بر اساس شرایط اعتبار اسنادی، مبادله اسناد و پرداخت وجه را انجام می‌دهند. اعتبار اسنادی داخلی به ریال ایران گشایش می‌گردد. همچنین مقصد کالا و یا خدمت، اقامتگاه‌های بانک‌های مرتبط، و متقاضی و ذینفع آن در داخل مرزهای جغرافیایی ایران واقع شده‌اند.

 

ثبت های حسابداری مربوط به اعتبار اسنادی

هنگامی که اعتبار اسنادی در بانک گشایش شود، یک شماره به اعتبار اسنادي تخصیص داده می شود. سپس خریدار یک حساب به نام اعتبار اسنادي با شماره دریافت شده در دفتر خود ایجاد نموده و عملیات حسابداری خود را ثبت می نماید.

اعتبار اسنادی شماره***(بد)

سپرده ثبت سفارش(بد)

پیش پرداخت (بد)

کارمزدها (بد)

                                 بانک (بس)

 

درهنگام پرداخت وجه توسط بانک و دریافت کالا و خدمات

موجودی کالا یا دارایی ثابت (بد)

                      اعتبار اسنادی شماره*** (بس)

 

ارکان اعتبار اسنادی

  • درخواست کننده: خریدار یا کارفرمایی که اعتبار اسنادی داخلی بنا به درخواست وی گشایش می‌گردد.
  • ذینفع: فروشنده یا پیمانکار که اعتبار اسنادی داخلی به نفع او گشایش می‌گردد.
  • بانک گشایش کننده: بانکی که بنا به درخواست متقاضی، اقدام به گشایش اعتبار اسنادی داخلی می‌نماید.
  • بانک ابلاغ کننده: بانکی که اعتبار اسنادی داخلی را بنا به در خواست بانک گشایش کننده به ذینفع ابلاغ می‌نماید.
  • بانک تاییدکننده: بانکی که بنا به در خواست و یا به اجازه بانک گشایش کننده تایید خود را بر روی اعتبار اسنادی می‌افزاید.
  • بانک تعیین شده: بانکی که از سوی بانک بانک گشایش کننده مجاز به دریافت و بررسی اسناد و پذیرش پرداخت به ذینفع می‌گردد.
  • ارائه اسناد مطابق: عبارت از ارائه اسناد منطبق با شرایط اعتبار اسنادی داخلی گشایش یافته، مقررات UCP و مفاد بخشنامه شماره 62805/95 مورخ 29 اردیبهشت 1395 بانک مرکزی.
  • سررسید اعتبار: روز بانکی که تا پایان وقت اداری آن روز، ذینفع اعتبار می‌تواند نسبت به ارائه اسناد اقدام نماید.
  • سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی (سپام): سامانه‌ای که در بانک مرکزی ج.ا.ا. راه‌اندازی شده و امکان تبادل تمامی پیام‌های مالی بین‌بانکی به طور متمرکز از جمله پیام‌های مربوط به اعتبار اسنادی داخلی را به صورت استاندارد فراهم می‌سازد.

 

انواع اعتبار اسنادی

اعتبار اسنادی  می‌تواند بابت خرید کالا، ارائه خدمات و یا ترکیب کار و خدمت گشایش شود. تقسیم بندی های مختلفی از اعتبار اسنادی وجود دارد. دریک تقسیم بندی ا اعتبار اسنادی می تواند به صورت دیداری یا مدت دار باشد. حال ما انواع مختلف اعتبار اسنادی را به صورت ذیل شرح خواهیم داد:

  1. اعتبار اسنادی وارداتی و صادراتی : اعتباری که خریدار داخل کشور خودش برای واردات کالا ایجاد می کند اعتبار اسنادی وارداتی نامیده میشود و این این اعتبار برای شخص خریدار در کشور خود LC صادراتی محسوب میشود .
  2. اعتبار اسنادی مدت دار : این نوع حساب LC مدت دار حداکثر یکساله است و بانک می تواند برای پرداخت وجه به فروشنده تا یکسال از زمان تعیین شده استفاده نماید .
  3. اعتبار اسنادی قابل برگشت : این نوع حساب اسنادی قابل برگشت دارای شرایط خاصی است و عموما مورد وثوق فروشنده نمی باشد چون در این نوع LC خریدار و فروشنده می توانند در شرایط گشایش بدون اطلاع فروشنده تغییر ایجاد کنند و از آنحایی که این تغییرات می تواند به نفع فروشنده نباشد مورد وثوق وی واقع نشده و می تواند وارد آن نشود .
  4. اعتبار اسنادی غیرقابل برگشت : در این نوع LC خریدار و فروشنده باید قبل از هر نوع تغییر در آن یکدیگر را مطلع کنند و بدون موافقت هر دو امکان ایجاد تغییر در این نوع اعتبار وجود نخواهد داشت و فروشندگان عموما از این نوع بیشتر استقبال می کنند چون معامله انها بیشتر تضمین می کند .
  5. اعتبار اسنادی قابل انتقال : در این نوع LC ذینفعان می توانند اعتبار خود را به اشخاص دیگر منتقل نمایند البته می تواند این انتقال کامل و یا فقط بخشی از اعتبار باشد .
  6. اعتبار اسنادی تایید شده : گشایش اسنادی تایید نشده علاوه بر اینکه بانک گشایش کننده و یا بانک کارگزار باید اسناد را تایید کند بانک مرکزی کشور گشایش کننده هم باید این نوع از LC را تایید نماید تا وجه قانونی و معتبر پیدا نماید .
  7. اعتبار اسنادی ماده قرمز : این نوع گشایش اسنادی شرایط متفاوت تری دارد و فروشنده می تواند برای ارسال کالای خود پیش پرداخت دریافت نماید علت اینکه این نوع LC را ماده قرمز نامگذاری کرده اند این بود که برای بار اول که این قانون مورد تصویب قرار گرفت بانکی که مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به فروشنده پرداخت کرد اسناد آن را با خودکار رنگ قرمز مرقوم نمود و از آن پس این نام به وی اعطا گردید .
  8. حساب LC گردان : در این LC بعد از انجام هر معامله دوباره حساب نزد بانک شارژ شده وبرای معامله بعد آماده می شود و در معاملات بعدی دیگر نیاز به افتتاح حساب جدید نخواهد بود .
  9. حساب LC غیر قابل انتقال : در این نوع گشایش امکان انتقال LC  به شخص دیگری وجود نخواهد داشت و در معاملات بین المللی هم مبنا بر غیر قابل انتقال بودن قرار داده میشود مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد در ایران هم همینطور است و برای انتقال حساب تایید بانک مرکزی لازم است .
  10. حساب LC نسیه : در این نوع حساب های LC پرداخت وجه معامله به فروشنده بلافاصله و پس از دریافت کالا انجام نمیشود و فروشنده به خریدار فرصت می دهد بعد فروش کالا پول آن را پرداخت نماید.

 

نحوه گشایش اعتبار اسنادی داخلی

 ابتدا مشتری برای شروع کار  باید در یکی از شعب بانک حساب فعال داشته باشد و سپس درخواست گشایش اعتبار اسنادی داخلی را به شعبه ریالی مربوطه ارائه دهد. شعبه پس از استعلام مانده بدهی تسهیلات و تعهدات سوء اثر چک برگشتی ایشان از سامانه بانک مرکزی درخواست مصوبه اعتباری از امور اعتبارات می‌نماید. پس از صدور مصوبه اعتباری مراتب جهت تحقق شرایط مصوبه به مشتری اعلام می‌گردد که متعاقباً مدارک مورد نیاز نیز می باید توسط مشتری تکمیل گردد .

شعبه پس از دریافت فرم‌های تکمیل شده ، کلیه مدارک به انضمام مصوبه اعتباری و وثایق دریافت شده را جهت گشایش اعتبار به امور بین‌الملل ارسال می‌نماید.

 

انواع کارمزدهای مربوط به اعتبار اسنادی

  • هزینه گشایش اعتبار اسنادی داخلی یک در هزار بابت سه ماه اول و نیم در هزار بابت هر ماه اضافه (پس از کسر پیش‌دریافت).
  • در اعتبار اسنادی مدت‌دار مبلغ دو درصد مبلغ اسناد پس از کسر پیش و میان دریافت به صورت سالیانه از تاریخ ارائه اسناد مطابق تا تاریخ سررسید پرداخت اخذ می‌گردد.
  • بانک گشایش کننده می‌تواند نیم در هزار مبلغ اسناد به عنوان کارمزد پذیرش پرداخت یا بررسی اسناد دریافت کند.

در صورت ارائه اسناد به بانک تاییدکننده یا تعیین شده، علاوه بر بانک گشایش کننده هریک از بانک‌ها می‌توانند نیم در هزار مبلغ اسناد به عنوان کارمزد پذیرش پرداخت یا بررسی اسناد دریافت کنند.

نکته: بانک گشایش کننده در قرار داد فی‌مابین خود و متقاضی می‌تواند درج نماید که به دلیل عدم استفاده از اعتبار و یا ابطال آن قبل از سررسید، بانک گشایش کننده می‌تواند 90 درصد کارمزد گشایش را بعنوان جبران هزینه‌های عملیاتی بانک ضبط نماید.

 

گردآورنده: فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧