جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

مالیات با نرخ صفر

مالیات با نرخ صفر


تاریخ : 1402/01/26 بازدید: 512 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

در قسمت هایی از قانون برای حمایت از مشاغل بخش خصوصی، نرخ صفر مالیات در نظر گرفته شده است. با وجود اینکه مالیات جز درآمدهای اصلی کشور بوده و پرداخت آن جز وظایف قانونی مشمولین است اما در مواردی قانون‌گذار به‌منظور حمایت از مشاغل خصوصی، نرخ صفر مالیاتی را در نظر می‌گیرد.

در  اینجا ابتدا تعریفی از مالیات با نرخ صفر خواهیم داشت و سپس در مورد درآمدهای مشمول مالیات با نرخ صفر و  مشمولین این قانون صحبت خواهیم کرد . در بخش بعدی به تفاوت مالیات با نرخ صفر و معافیت مالیاتی می پردازیم.

 

شرایط مالیات با نرخ صفر چیست

نرخ صفر مالیاتی، طرح حمایتی است که از طرف قانون گذار و سیاست گذار به منظور حمایت از تولید کنندگان و سرمایه گذاران اعمال میشود. قانون گذار با استفاده از سیاست های مالی برای مدت معینی به خاطر ارتقاء اوضاع اقتصادی و حمایت از تولید و برای ممانعت از ورشکستگی مشاغل خصوصی و نیز برای افزایش فرصت های شغلی، بخشی از تولید کنندگان و سرمایه گذران را از پرداخت مالیات معاف میکند. مدت زمان این طرح محدود است و زمان آن باید توسط قانون گذار مشخص شود.

 براساس ماده 132 ق م م منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مودیانِ مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه ، دفاتر قانونی ، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد ، برای درآمدهای خود به ترتیب مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم و در مواعد مشخص شده به سازمان امور مالیاتی می باشند .

 سازمان امور مالیاتی مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات بر اساس مستندات ، مدارک و اظهارنامه تسلیمی است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان ، مالیات آن با نرخ صفر محاسبه میشود . 

فلذا مودیان مالیاتی یادشده توجه داشته باشند ، صرف ارائه اظهارنامه مالیاتی موجباتی برای بهره مندی از معافیت مالیاتی مقرر نخواهد بود .

 

مشمولین مالیات با نرخ صفر

بر اساس آخرین اصلاحیه مصوب سال 94 قانون مالیات‌های مستقیم که از اوایل سال 95 اجرایی شد، واحدهای تولیدی، خدماتی و مراکزی که بیش از 50 نفر نیروی کار دارند جز مشمولین مالیات با نرخ صفر هستند.

 

بخش های دارای مالیات با نرخ صفر

  • واحدهای تولیدی و خدماتی با بیش از 50 نفر نیروی کار ( اگر هر سال نسبت به سال قبل، به میزان 50 درصد کارمندان فعلی، به تعداد کارمندان خود اضافه کنند؛ در برابر هرسال بیشتر شدن نیروی کار، دوره معافیت مالیاتی آن‌ها یک سال بیشتر خواهد شد.
  • سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری ها
  • دفاتر گردشگری و زیارتی
  • فعالیت‌های تولیدی، معدنی و خدماتی و معادل 100 درصد از درآمد صادرات خدمات
  • 20 درصد درآمد صادرات مواد خام
  • کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی
  • مشاغل تولیدی و اقتصادی در نواحی کم توسعه به مدت 10 سال (اگر بعد از پایان دوره اعمال نرخ صفر مالیاتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، جمع درآمد مشمول واحدهای اقتصادی به دوبرابر سرمایه ثبت و پرداخت‌‏شده نرسد، همچنان مالیات با نرخ صفر محاسبه خواهد شد.)
  •  مشاغل تولیدی و اقتصادی در مناظق ویژه اقتصادی ( به مدت 2 سال محاسبه با نرخ صفر مالیاتی)

 

تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر

مالیات با نرخ صفر مربوط به بنگاههای بخش خصوصی و غیر دولتی است که به طور دائمی نیست و در یک بازه زمانی به منظور حمایت از تولیدکنندگان می باشد اما معافیت مالیاتی به طور دائمی می باشد و بازه زمانی خاصی ندارد مگر این که قانون تغییر کند.

هدف از نرخ صفر درصد مالیاتی:

همان طور که گفته شد هدف از نرخ صفر درصد مالیاتی، تشویق و افزایش سرمایه گذاری اقتصادی در واحدهای با تعریف مشخص است که با هدف رشد وشکوفایی آنها اعمال می شود. از سوی دیگر با ارائه اظهار نامه مالیاتی از سوی این بنگاه ها، سازمان امور مالیاتی می تواند بهترین معافیت ها را برای مشاغل و تولیدی های مختلف در نظر بگیرد.

هدفمند سازی معافیت و شفاف سازی حمایت های دولت از بنگاه های اقتصادی، هدف دیگری برای این قانون بود. دولت با اعلام نرخ صفر درصد مالیاتی، بنگاه های اقتصادی را تشویق به افزایش سرمایه گذاری اقتصادی در بخش های مورد نظر خود می کند.

 

گردآورنده: فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧