جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

صورتحساب شمس چیست؟

صورتحساب شمس چیست؟


تاریخ : 1402/03/02 بازدید: 682 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

از زمانی که بحث سامانه مودیان مطرح شده سوالات زیادی در مورد صورتحساب الکترونیکی در ذهن مودیان ایجاد شده که آیا باید در هر شرایطی از صورت حساب الکترونیکی استفاده کنیم یا در شرایط خاص می توان از شیوه ی دیگری استفاده کرد.  

پاسخ :  بله، و آن صدور صورتحساب غیر الکترونیکی یا همان صورتحساب کاغذی !

برای این موضوع باید با مقررات صورتحساب غیر الکترونیکی یا همان صورتحساب کاغذی که صورتحساب دارای شماره مالیاتی سازمان مالیاتی ( به اختصار صورتحساب شمس )  نیز نامیده می شود را بررسی کنیم.

صورتحساب شمس صورتحسابی است دارای شماره مالیاتی که مودیان در زمان بروز حادثه یا نقص فنی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد، از آن برای فروش کالا یا ارائه خدمت استفاده می­کنند.

مودی مکلف است پس از بروز حادثه یا نقص فنی، مراتب را تا پایان روز اداری بعد از بروز حادثه یا نقض فنی، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام می­کند، حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام و برای فروش کالا یا ارائه خدمت از صورتحساب شمس استفاده نماید.

 

شرایط صدور صورتحساب شمس

صورتحساب شمس صرفا در مواردی که بنا به دلایلی که خارج از اختیار مودی است امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد قابلیت استفاده دارد.

این موارد عبارتند از :

۱ – حوادث و سوانح از قبیل آتش سوزی، سیل، زلزله و اتفاقات غیر مترقبه دیگر (جنگ و اغتشاشات)

۲ – سرقت تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی

۳ – قطع برق

۴ – عدم امکان پرداخت در شبکه پرداخت الکترونیکی ( برای اشخاص حقیقی که حسب اعلام سازمان از دستگاه کارتخوان بانکی ( POS ) به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می­نمایند ) که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را از مودی سلب می­نماید.

۵ – نقص فنی شامل هرگونه اشکال سخت افزاری و نرم افزاری در تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی که امکان صدور آن را از مودی حداکثر به مدت 10 روز سلب می نماید.

مودی یا نهادهای ذی صلاح مسئول اعلام تاریخ رفع حوادث مذکور بوده و بعد از اعلام رفع حوادث مذکور، مودی حق استفاده از صورتحساب شمس را ندارد و در صورت صدور صورتحساب شمس موضوع از مصادیق ماده 9 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تلقی و تخلف محسوب می شود.

 

نحوه تخصیص شماره مالیاتی صورتحساب شمس

به منظور پوشش حوادث و موارد نقص فنی و سایر موارد ذکر شده، در ابتدای هر دوره مالی ( ابتدای هر فصل )، با تشخیص سازمان مالیاتی، تعدادی شماره مالیاتی صورتحساب شمس از طریق کارپوشه در اختیار مودی قرار می­گیرد. ‌شماره ­های مالیاتی صورتحساب شمس صادره و تخصیص داده شده مربوط به هر دوره، تنها تا پایان همان دوره دارای اعتبار می‌باشند و قابل استفاده در دوره ها ی بعدی ( فصل های بعدی ) نمی باشد.

سازمان مالیاتی موظف است امکان درخواست تخصیص شماره­های مالیاتی صورتحساب­های شمس را بعد از اولین روز فعالیت برای واحدهای جدید التاسیس طی دوره مالیاتی را فراهم نماید و در صورت درخواست افزایش و نیاز فروشنده به تخصیص مجدد شماره مالیاتی صورتحساب شمس، سازمان موظف است، پس از ثبت درخواست فروشنده از طریق کارپوشه، حداکثر ظرف 24 ساعت کاری نسبت به بررسی و تولید و تخصیص مجدد اقدام نماید.

امکان تخصیص مجدد شماره مالیاتی صورتحساب شمس در زمانی که مودی حد مجاز صدور صورتحساب الکترونیکی را رعایت نکرده باشد وجود ندارد و فقط در صورت پرداخت مالیات و عوارض به حساب سازمان قبل از ثبت صورتحساب شمس در کارپوشه، امکان تخصیص شماره مالیاتی صورتحساب شمس وجود دارد.

شماره/شماره­های مالیاتی تخصیص داده شده به مودی در یک دوره مالیاتی، پس از ثبت مودی در سامانه مودیان و تعیین وضعیت توسط سازمان، در صورت عدم استفاده شماره­های مالیاتی آن­ها به صورت خودکار از سامانه حذف خواهد شد.

لازم به ذکر است مودیانی که از دستگاه کارتخوان بانکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می­کنند صورتحساب­های شمس صادره در زمان غیر فعال بودن دستگاه کارتخوان بانکی را باید پس از رفع حادثه و نقص فنی از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان ثبت نمایند.

سازمان موظف است بستر لازم را به منظور ثبت صورتحساب شمس توسط مودی در کارپوشه، پس از رفع حادثه یا نقص فنی، ایجاد نماید. صورتحساب­هایی مورد پذیرش قرار می‌گیرد که تاریخ صدور صورتحساب با دوره زمان بروز حادثه و نقص فنی تطابق داشته باشند.

در موارد صدور صورتحساب شمس توسط فروشنده و عدم ثبت آن در پایانه فروشگاهی یا کارپوشه، خریدار (مودی) میتواند اطلاعات خرید خود را از طریق کارپوشه به سازمان اطلاع دهد. همچنین در موارد عدم ثبت صورتحساب شمس در کارپوشه، خریدار (مصرف کننده نهایی) می­تواند اطلاعات خرید خود را از طریق بستر الکترونیک به سازمان اطلاع دهد.

دریافت مالیات بر ارزش افزوده همزمان با صدور صورتحساب شمس در زمان غیرفعال بودن کارپوشه ممنوع و از مصادیق تخلف ماده 9 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بوده و همچنین متخلفین مشمول پرداخت ۲ برابر مالیات بر ارزش افزوده دریافتی خواهند بود.

 

مقررات مربوط به صورتحساب شمس

 مودی مالیاتی موظف است صورتحساب­های شمسی که در دوران مربوطه صادر کرده است را حداکثر تا 10 روز اداری پس از رفع حادثه یا نقص فنی در کارپوشه خود ثبت نماید. در صورت درخواست مودی و موافقت سازمان، مدت زمان این موضوع توسط سازمان حداکثر تا 15 روز نیز قابل تمدید است.

همچنین مودی مکلف است حداکثر 10 روز پس از پایان هر دوره مالیاتی نسبت به تعیین وضعیت صورتحساب­ های شمس استفاده نشده اقدام نموده و نتیجه را از طریق کارپوشه به سازمان اعلام نماید.

این نکته مهم را فراموش نکنید که در هنگام بروز حادثه یا نقص فنی در یک مکان پستی دارای فعالیت واحد با حداقل دو پایانه فروشگاهی / حافظه مالیاتی، مودی ضمن اعلام حادثه و نقص فنی به سازمان، می بایست از پایانه فروشگاهی / حافظه مالیاتی دیگر برای صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده نموده و مجاز به استفاده از صورتحساب شمس نمی­باشد، مگر اینکه امکان استفاده از کلیه پایانه های فروشگاهی فراهم نباشد.

همچنین پایانه­های فروشگاهی / حافظه­های مالیاتی که در فعالیت واحد برای مودیانی که دارای واحد آلاینده و غیرآلاینده موضوع ماده 2۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲ / ۳ / ۱۴۰۰ با خطوط تولیدی مجزا و محصول مستقل از هم و مطابق اعلام سازمان محیط زیست می­باشند، نمی­توانند جایگزین خطوط تولیدی دیگر، جهت صدور صورتحساب قرار گیرند.

در نهایت این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت عدم رعایت احکام مذکور در خصوص ماده ۱۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در خصوص اطلاع به سازمان مالیاتی یا شرکت معتمد درباره اطلاع رسانی درباره عدم امکان صورتحساب الکترونیکی مشمول جریمه ای معادل ۱ درصد فروش های انجام شده در مدت مربوطه یا مبلغ ثابت ۱ میلیون تومان ( هر کدام که بیشتر باشد ) خواهید شد.

 

گردآورنده: فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧