جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

قوانین مالیاتی انحلال شرکت ها

قوانین مالیاتی انحلال شرکت ها


تاریخ : 1402/05/08 بازدید: 490 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

مقدمه:

ایجاد فعالیت اشخاص حقوقی همان تاسیس‌ شرکت است، انحلال شرکت نیز پایان عمر اشخاص حقوقی به حساب می آید. شرکت‌ها پس از انجام عملیات تصفیه منحل می‌شوند و به فعالیتشان پایان می‌دهند. شرکت چه تجاری و چه غیر تجاری ممکن است بنابر دلایل اختیاری و یا اجباری اتمام فعالیت کرده و منحل شوند. در عرصه اقتصادی گاهی متاثر از بحران های مالی که این سال ها بیشتر با آن مواجه بوده ایم، شرکت ها به دلایل متعدد تصمیم به انحلال شرکت میگیرند و بدون اینکه از  قوانین مالیاتی آن باخبر باشند، برای خود جریمه مالیاتی میخرند بدون اینکه بیشتر در جریان این رویداد مهم قرار بگیرید. ما در اینجا به مهم ترین قوانین مالیاتی در مورد انحلال شرکت ها اشاره کرده  و به اختصار توضیح خواهیم داد.

مطابق با ماده ۱۱۴ قانون مالیات‌های مستقیم، آخرین مدیران، مشترکا موظفند قبل از تشکیل مجمع عمومی  جهت تصمیم انحلال، اظهارنامه ای حاوی اطلاعات مربوط به دارایی ها و بدهی ها در تاریخ دعوت تنظیم و به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند.

طبق ماده ۱۱۶ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، همچنین مدیران تصفیه موظفند ظرف 6 ماه از تاریخ انحلال اظهارنامه مالیاتی تهیه و تسلیم کنند. تاریخ ثبت انحلال در اداره ثبت شرکت‌ها و تاریخ درج‌شده در آگهی انحلال در روزنامه رسمی مبنای زمانی محاسبه مالیات انحلال شرکت‌ها است.

طبق ماده ۱۱۷ قانون محاسبه مالیات شرکت منحل‌شده، اداره امور مالیاتی موظف است در خارج از نوبت به اظهارنامه رسیدگی کند و ظرف یک سال برگ تشخیص صادر کند. در غیر این صورت، مالیات انحلال شرکت بر اساس همین اظهارنامه نزد مدیر تصفیه قطعی تلقی می‌گردد. اگر بعداً معلوم شود که اقلامی از دارایی شخص حقوقی در اظهارنامه ذکر نشده بوده، نسبت به آن قسمت طبق قانون مالیات مطالبه خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۱۸ باب سوم مالیات بر درآمد،تقسیم دارایی ها قبل از مفاصا حساب مالیاتی یا بدون سپردن سپرده تأمین ، مجاز نیست.

 

نحوه محاسبه مالیات شرکت های منحل شده:

ماده ۱۱۵ قانون مالیات‌های مستقیم، به نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های منحل شده در دوره انحلال اشاره می‌کند. با استناد به ماده ۱۱۵ قانون مالیات‌های مستقیم «مالیات دوره انحلال با اعمال نرخ ۲۵ درصد بر ارزش دارایی شخص حقوقی منهای بدهی‌ها و سرمایه پرداخت‌شده و اندوخته‌ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده، تعیین می‌شود». به‌این‌ترتیب سود مربوط به فعالیت‌های دوره مالی منتهی به تاریخ انحلال از طریق ارزیابی ارزش دارایی‌های شرکت شناسایی می‌شود.

اگر شرکت پس از پرداخت مالیات‌های موضوع ۱۱۴ تا ۱۱۶ ق.م.م، درآمدی کسب نماید؛ در صورتی که درآمد مذکور، مشمول مالیات مقطوع فصل املاک و سهام یا سهم الشرکه و حق تقدم سهام (نرخ ماده ۵۹ و تبصره‌های ماده ۱۴۳ ق.م.م) نباشد، مطابق مقررات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. به این ترتیب، مدیر تصفیه موظف است اظهارنامه موضوع ماده ۱۱۰ ق.م.م (با نرخ ماده ۱۰۵ ق.م.م) تکمیل و ارسال نماید. مهلت ارسال این اظهارنامه همانند سایر اشخاص حقوقی، ۴ ماه پس از پایان سال مالی خواهد بود.

ارزش دارایی ها( آنچه فروخته شده به بهای فروش و آنچه فروخته نشده به بهای روز انحلال) منهای موارد زیر:

-بدهی ها

- سرمایه ی پرداخت شده

- اندوخته

- سودهایی که مالیات آن قبلا پرداخت شده است .

در رابطه با بند قبل باید توجه کرد که مالیات های ذیل با نرخ مربوطه حساب می­شوند و لذا باید از جمع دارایی های فوق خارج شوند:

*املاک                   5% ارزش معاملاتی

* سرقفلی                2% مبلغ دریافتی

* سهام بورسی           0.5% ارزش فروش

* سایر سهام                 4% ارزش اسمی

 

نکته: با انحلال شرکت کلیه امتیازات و معافیت‌های مالیاتی شرکت لغو خواهد شد. تنها معافیت موضوع ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی قابل اعمال خواهد بود.

 

گردآورنده: فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧