جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است؟

آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است؟


تاریخ : 1402/04/31 بازدید: 606 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

برای پاسخ به این سوال که آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است و از آن مالیات اخذ می شود یا خیر، ابتدا باید به این سوال، پاسخ داد که به کدام حساب های بانکی، سود تعلق گرفته و سپس به قانون مالیات های مستقیم و قانون بودجه 1401 کل کشور مراجعه نمود و با استفاده از مواد این دو قانون و استثنائات تعیین شده، به این سوال که آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است، پاسخ داد.

سپرده های بانکی، دارای انواع مختلفی بوده که در این میان، به برخی از این سپرده ها، یعنی سپرده سرمایه گذاری، سود، تعلق می گیرد که با توجه به نوع سپرده، میزان سود نیز متفاوت می باشد. سپرده سرمایه گذاری، خود به سه نوع سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت، بلند مدت یک ساله و بلند مدت دو ساله، تقسیم می شود.

قانون مالیات های مستقیم که در سال هزار و سیصد و شصت و شش، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در سال های بعد نیز اصلاحات متعددی در آن، اعمال شده، در فصل اول از باب چهارم خود، به معرفی موارد معافیت های مالیاتی و توضیح این موارد پرداخته است.

یکی از موارد معافیت های مالیاتی مذکور در این فصل، معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی بوده که موضوع بند 2 ماده 145 قانون مزبور می باشد. به موجب این بند: « سود یا جوایز متعلق به حساب‌ های پس‌ انداز و سپرده ‌های مختلف نزد بانک‌ های ایرانی یا موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز » از پرداخت مالیات، معاف می باشد.

بنابراین، با نگاه اول، به این ماده، معلوم می شود که ظاهرا یکی از موارد معافیت های مالیاتی، سود سپرده بانکی بوده و از این منابع، مالیات، اخذ نمی شود. با این وجود، حکم این ماده، با استثنایی، مواجه گردیده که این استثنا، در بند (ر) تبصره ۶ قانون بودجه 1401 کل کشور، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است.

(ر ـ در سال ۱۴۰۱ حکم بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیاتهای مستقیم درخصوص اشخاص حقوقی به استثنای صندوق توسعه ملی،صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکتهای بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوقبیمه محصوالت کشاورزی، صندوقهای بازنشستگی و صندوق تأمین خسارتهای بدنی، جاری نمی باشد) .

بنابراین به موجب بند (ر) تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری کشور، معافیت مالیاتی بند 2 ماده 145 قانون مالیات های مستقیم، در مورد اشخاص حقوقی، اجرا نمی شود. در نتیجه، به سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی، مالیات ، تعلق گرفته و صرفا، اشخاص حقیقی، از پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، معاف می باشند.

البته، در این بند از قانون بودجه، برخی از اشخاص حقوقی نیز از پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، معاف شده اند و از آنها مالیات اخذ نمی شود.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است، باید گفت، با توجه به قانون بودجه 1401 کل کشور، از سال 1401 به بعد، صرفا سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، جز در موارد استثنایی، مشمول مالیات بوده و از آن، مالیات اخذ می شود. بنابراین، معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی، تنها شامل اشخاص حقیقی می گردد.

 

 

گردآورنده: فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧