جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

محاسبه عیدی و پاداش سال 1402

محاسبه عیدی و پاداش سال 1402


تاریخ : 1401/12/24 بازدید: 420 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

عیدی و پاداش یکی از مهم‎ترین مزایایی است که در انتهای سال، مشمولین قانون کار از کارفرمای خود دریافت می‎کنند. با فرا رسیدن پایان سال، سوال اصلی کارکنان این است که فرمول محاسبه ‎ی عیدی پرداختی به آن‎ها به چه نحوی بوده و عیدی سال 1402 چگونه محاسبه می‎شود. در این مقاله سعی داریم با مقدار حداقل و حداکثر عیدی کارگران و مبنای محاسبه‌ی آن آشنا شویم.

قانون محاسبه عیدی و پاداش

قانونی که در زمینهی نحوهی محاسبهی عیدی در شرکتها وجود دارد، قانون مربوط به تعيين عيدی و پاداش سالانه كارگران شاغل در كارگاههاي مشمول قانون كار - مصوب 1370/12/ 06 است. در متن این قانون اشاره شده است که :

«كليه كارفرمايان كارگاههاي مشمول قانون كار مكلفند به هر يك از كارگران خود به نسبت يكسال كار معادل شصت روز آخرين مزد، ‌بعنوان عيدي و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختي از اين بابت به هر يك از كاركنان نبايستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز كند.»

 

نحوه‌ی محاسبهی عیدی

طبق متن قانون، مزد روزانهای که به کارمند پرداخت میشود، مبنای محاسبهی عیدی است. بطوری که این مبلغ عیدی برای شخص شاغل تمام وقت، نباید کمتر از مزد دو ماه کاری وی و این مبلغ نباید بیشتر از مزد سه ماه شخص مورد نظر باشد، به عبارتی:

مزد 60 روز کاری ≤ عیدی ≤ مزد 90 روز کاری

با توجه به اینکه حداقل مزد روزانه طبق قانون کار 1393250 ریال میباشد، با فرض نبود پایه سنوات و مزایای مشمول محاسبهی عیدی، میتوان مبلغ حداقل و حداکثر عیدی را به شرح زیر محاسبه کرد:

 

حداقل عیدی

1393250*60=83595000 ریال

حداکثر عیدی

1393250*90=125392500 ریال

 

 

عیدی کارکنان پاره وقت

طبق ماده 39 قانون کار، کارکنانی که بصورت پاره‌وقت در شرکتی مشغول به کار هستند، به نسبت ساعت کارکرد خود حقوق دریافت می‌کنند. مزایای کارمندان نیز با همین روال محاسبه می‌شود و چون عیدی و پاداش نیز یک نمونه از این مزایا است، روش محاسبه‌ی عیدی برای کارکنان ساعتی و پاره وقت، بر مبنای ساعت کارکرد و به نسبت 60 روز مزد کاری است.

 

مزایای مشمول در محاسبهی عیدی

یکی از سوالهای اساسی در تعیین عیدی کارگران این است که آیا مزایایی که در کنار حقوق پایهی افراد به آنها پرداخت میشود، در محاسبهی عیدی لحاظ میشود یا خیر؟

 در جواب این سوال باید گفت، مزایایی در محاسبه ی عیدی لحاظ میشوند که به تبع شغل فرد و به واسطهی شغل شخص به او پرداخت می‌شود. پس مزایایی مانند بن خوار و بار و حق مسکن و حق عائله مندی در محاسبه ی عیدی لحاظ نمی‌شوند ولی مزایایی مانند فوق العاده سختی کار و فوق العاده شغل که به واسطه‌ی شغل شخص و به تبع شغل شخص به او پرداخت می‌شود در محاسبه‌ی عیدی لحاظ می‌شود.

 

سوال: آیا پایه سنوات در محاسبهی عیدی لحاظ میشود؟

یکی از سوالات مهمی که در محاسبهی عیدی باید به آن توجه کرد، لحاظ کردن پایه سنوات در محاسبهی عیدی کارگر یا کارمند است. پایه سنوات عبارت است از مبلغی که به صورت ماهیانه به حداقل حقوق کارگرانی که بیش از یک سال مشغول به کار باشند، اضافه می‌شود و هر ساله توسط شورای عالی کار تعیین میشود. در محاسبهی عیدی باید مبلغ پایه سنوات را به مزد روزانهی کارگر اضافه کنیم. پس توجه فرمایید در محاسبهی مزد روزانهی کارمندانی که شامل پایه سنوات میشوند، مبلغ پایه سنوات ابتدا باید به حقوق پایهی کارمند اضافه شود و سپس حداقل عیدی کارمند محاسبه شود.

 

فرمول نهایی محاسبهی عیدی

حداقل مزد روزانه * 60 ≤ عیدی ≤ حداقل مزد روزانه * 90

حداقل مزد روزانه = حقوق پایه روزانه + پایه سنوات + مزایای روزانهای که به واسطه شغل فرد پرداخت میشود.

 

در نتیجه:

درک و فهم نحوه محاسبه‌ی عیدی و پاداش به ما کمک خواهد کرد که به عنوان کارمند از ضایع شدن حقوق خود جلوگیری کنیم و همچنین به عنوان کارفرما ضرورت دارد از مبلغ عیدی کارگران و کارمندان خود اطلاع دقیقی داشته باشیم.

 

گردآورندگان: آقایان سینا یاری و فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧