جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

حساب تراز اختتامیه

حساب تراز اختتامیه


تاریخ : 1401/12/24 بازدید: 499 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

عملیات بستن حسابهای دائمی در پایان سال مالی توسط حساب تراز اختتامیه انجام میشود. بنابراین در پایان هر دوره مالی باید تمامی حسابها اعم از موقت و دائم بسته شوند و آخرین اسناد حسابداری شرکتها  ثبت شوند. بدین منظور آخرین سندی که در هر دوره مالی ثبت میشود، سند اختتامیه نام میگیرد. حساب اختتامیه حسابی است که در عملیات بستن حسابها در پایان سال مالی از آن استفاده میشود.  اختتامیه حسابداری، تنها مانده حساب‌های دائمی سال مالی جاری را در خود ذخیره کرده و به سال مالی جدید انتقال میدهد. در ادامه و با شروع سال مالی جدید، سندهای اختتامیه به وسیله سندهای افتتاحیه، دارای مانده صفر شده و عملیات انتقال مانده حسابهای دائمی به سال مالی جدید اتفاق میافتد. لازم به ذکر است که حساب اختتامیه ماهیت حسابداری ندارد. حساب اختتامیه و افتتاحیه برخلاف سایر حسابها که دارای کدینگ مشخصی هستند، کدینگ معینی ندارند و ممکن است در کدینگ سایر حسابها قرار بگیرند.

 

حسابها در حسابداری از منظر انتقال یا عدم انتقال مانده به سال بعد، به سه دسته دائم، موقت و مختلط تقسیم میشوند:

بستن حسابهای موقت

برای اینکار در ابتدا باید تمامی حساب‌های موقت بسته شده و مانده آنها صفر شود. حسابهای موقت، درآمدها و هزینههایی میباشد که در یک دوره مالی و منحصرا در یک سال مالی برای شرکت محقق شدهاند. این حسابها (باتوجه به ماهیتی که دارند) به حساب خلاصه سود و زیان بسته میشوند و به سال بعد منتقل نمیشوند. در ادامه حساب خلاصه سود و زیان نیز با توجه به ماهیتی که دارد (مانده بستانکار با فرض سود، مانده بدهکار با فرض زیان) به حساب اختتامیه بسته میشود. برای توضیح کامل در اینباره، میتوان با شرح مثالی آن را توضیح داد(جدول1تا4).

حساب درآمد/ فروش بدهکار
حساب خلاصه سود و زیان                                   بستانکار

جدول 1 - بستن حساب درآمد/ فروش

 

حساب خلاصه سود و زیان بدهکار
حساب هزینه / خرید                                   بستانکار

جدول 2 - بستن حساب هزینه/خرید

 

حساب خلاصه سود و زیان بدهکار
حساب اختتامیه                                  بستانکار

جدول 3 - بستن حساب خلاصه سود و زیان در صورت داشتن سود

 

حساب اختتامیه بدهکار
حساب خلاصه سود و زیان                                   بستانکار

جدول 4 - بستن حساب خلاصه سود و زیان در صورت داشتن زیان

 

بستن حسابهای دائمی

حسابهای دائمی تفاوتی با حسابهای موقتی دارند. حسابهای دائم شامل دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام میباشند. حساب‌های دائمی با استفاده از تراز اختتامیه بسته خواهند شد. بدین منظور مانده حسابهای دائمی به حساب اختتامیه بسته میشود. در نهایت در سال مالی جدید مانده حسابهای دائمی سال قبل با استفاده از تراز افتتاحیه به سال مالی جدید انتقال پیدا میکند. برای انجام این فعالیت حسابهای دائمی باید با توجه به ماهیتی که دارند، با حسابی برخلاف ماهیت خود بسته شوند. بهطور مثال داراییها با ماهیت بدهکار، در زمان بستهشدن با عنوان بستانکار بسته میشوند و حسابهای بدهی و حقوق صاحبان سهام با ماهیت بستانکار، با عنوان بدهکار بسته میشوند. (جدول 5و6).

حساب بدهی بدهکار
حساب حقوق صاحبان سهام بدهکار
حساب اختتامیه                               بستانکار

 جدول 5 – بستن حساب بدهی و حقوق صاحبان سهام 

 

حساب اختتامیه                 بدهکار
حساب دارایی                                        بستانکار

جدول 6 – بستن حساب دارایی

 

بستن حسابهای مختلط

حسابهای مختلط به حسابهای دائمی گفته میشود که در انتهای سال مالی بخشی از آنها به حسابهای موقت منتقل میشوند و در سرفصل صورت حساب سود و زیان دوره لحاظ میشوند. حسابهایی مانند پیشدریافت درآمد، پیشپرداخت هزینه و موجودی ملزومات، از حسابهای مختلط به شمار میروند. بقیه‎ی مانده ی این حسابهای دائمی در ترازنامه منعکس شده و به سال مالی بعد منتقل میشوند.

 

 بستن حسابها در پایان و طی دورهی مالی 

نکته حائز اهمیت این است که برای بستن حسابها با توجه به زمان انجام این کار، میتوان به دو روش عمل کرد:

  1. حساب اختتامیه در طی دوره مالی: در این فعالیت مانده حساب برخی از مشتریان به دلایل مختلفی مثل عدم پرداخت بدهی و یا عدم ادامه همکاری، در طی سال مالی بسته می‌شود. یعنی در واقع میتوان گفت که مانده بدهی مشتریان مذکور، بدلیل تبادلات مالی بسته شوند. در نهایت حسابداران باید اقدام به بستن حسابهای مربوطه با حساب اختتامیه کنند.
  2. حساب اختتامیه در پایان دوره مالی پایان دوره مالی، پیچیدهتر و طولانی‎تر از طی دوره مالی است. در این عملیات تمامی حسابهای دائم در پایان سال مالی به حساب اختتامیه بسته و به سال بعد منتقل میشوند. در این اقدام، حسابداران میتوانند از میزان سود یا زیان در طی فعالیت سال مالی خود مطلع شوند.

 

حساب تراز افتتاحیه

در شروع سال مالی جدید، سرفصل حسابهای دائمی که در سال مالی قبل توسط حساب اختتامیه بسته شدهاند، با حساب افتتاحیه باز میشوند. به عبارتی حساب افتتاحیه، عملیات انتقال مانده حسابهای سال مالی قبل را به سال مالی جدید انجام میدهد. بطور مثال اگر ماندهی حسابهای دریافتنی شرکت 100000000 ریال باشد و در پایان سال مالی قبل با حساب اختتامیه بسته شده باشد، با شروع سال مالی جدید حسابهای دریافتنی به مبلغ 100000000 ریال بدهکار شده و حساب افتتاحیه بستانکار میشود.

 

در نتیجه:

با فرا رسیدن پایان سال مالی در شرکتها، یکی از دغدغه‌های اصلی حسابداران کسبوکارها، عملیات بستن حسابها است. با بستن درست حسابها و افتتاح آنها در سال مالی بعد، مانده حسابها به سال مالی بعد منتقل شده و فعالیت شرکت تداوم میباید.

 

گردآورندگان: آقایان فرزاد نوری و سینا یاری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧