جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی


تاریخ : 1402/01/03 بازدید: 473 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

طبق ماده 169 قانون مالیات‎ های مستقیم «اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند».

رعایت این قانون ضروری بوده و طبق متن قانون «عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب‌ مورد مشمول جریمه‌ای معادل دودرصد(2%) مبلغ مورد معامله‌ میشود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‎هایی که تعیین میشود، مشمول جریمه‌ای معادل یک‌درصد( 1%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می‌باشد».

بر طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان « صورتحساب الکترونیکی صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‎شود. مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی، متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. در مواردی که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است».

انواع صورتحساب الکترونیکی

صدور صورتحساب معاملات طبق قانون مالیات‎های مستقیم ضروری بوده و شرکت ها به دو نوع کلی می‎توانند صورتحساب معاملات خود را ارائه دهند.

1. صورتحساب الکترونیکی

2. صورتحساب غیر الکترونیکی

 

صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی نوع اول

در صورتحساب الکترونیکی نوع اول تمام اطلاعات مربوط به معامله از جمله نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا یا خدمت به صورت دقیق و کامل ثبت می‌شود. یکی از ویژگیهای این صورتحساب پذیرش اعتبار مالیاتی خرید انجام شده برای خریدار در صورت ثبتنام در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه است.

صورتحساب الکترونیکی نوع دوم

این صورتحساب شامل اطلاعات کامل فروشنده و اطلاعات کامل کالا یا خدمات است. از آنجا که این نوع صورتحساب فاقد اطلاعات خریدار است، تنها می‌تواند در معاملات نقدی و در زمان ارائه محصول به مصرفکننده نهایی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای خریدار اعتبار مالیاتی ایجاد نمی‌کند.

صورتحساب الکترونیکی نوع سوم

صورتحساب نوع سوم همان رسیدهای پرداخت وجه از دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی است که متناسب با مقررات اعلام شده از سوی سازمان مالیاتی، به عنوان پایانه فروشگاهی معتبر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع از صورتحساب‌های الکترونیکی که برای معاملات نقدی و با مصرف کننده نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تنها مبلغ پرداختی و مشخصات پذیرنده (شماره سوئیچ، شماره پذیرنده و شماره پایانه) شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده قابل دسترسی است. از این رو خریدار نمی‌تواند از این صورتحساب به عنوان اعتبار مالیاتی استفاده نماید.

 

صورتحساب غیر الکترونیکی

با رونمایی از سامانه مودیان، صدور صورتحساب به صورت غیر الکترونیکی فقط در شرایط خاصی مورد قبول سازمان امور مالیاتی است. صورتحساب غیر الکترونیکی به دو صورت زیر مورد قبول است:

صورتحساب کاغذی

صدور این صورتحساب برای اشخاصی مجاز است که با تایید سازمان امور مالیاتی امکان استفاده از صورتحساب حساب غیر الکترونیکی را دارند. بطور مثال اشخاص مشمول ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم.

صورتحساب شمس

صورتحساب شمس(صورتحساب شناسه‎دار معتبر سازمان) فرمي است سه نسخه‎اي داراي شناسه يكتاي سازمان كه در زمان بروز حادثه و يا نقص فني براي فروش كالا يا ارائه خدمت مورد استفاده قرار مي‎گيرد.

 

روشهای ارسال صورتحساب الکترونیکی

سازمان امور مالیاتی کشور، ترجیح داده تا به جای تاسیس و راه اندازی یک سامانه جدید، جهت ثبت صورتحساب الکترونیکی مالیاتی، از یک سامانه قدیمیتر که امکان ثبت معاملات توسط فروشندگان و تایید معاملات توسط خریداران را داشته، استفاده نماید.

سامانه صورتحساب الکترونیکی مالیاتی، همان سامانه ثبت معاملات برخط، به آدرس اینترنتی oil169.ir بوده، که از طریق آن، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی که موظف به ارسال صورت معاملات فصلی بوده، میتوانند برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مالیاتی خود، مطابق مقررات نحوه صدور صورتحساب، اقدام نمایند.

 

گردآورندگان: آقایان فرزاد نوری و سینا یاری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧