جهت ثبت نام پلمپ دفاتر سال 1403 و انجام امور سامانه مودیان شماره تماس خود را ثبت و یا با شماره «20-02166383216» تماس حاصل فرمائید.

پلمپ دفاتر قانونی و سامانه مودیان

مالیات عملکرد اشخاص حقیقی

مالیات عملکرد اشخاص حقیقی


تاریخ : 1402/03/21 بازدید: 445 اشتراک گذاری در تلگرام چاپ این صفحه

مقدمه:

باتوجه به نزدیک شدن به ایام ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی که از اول خرداد تا پایان همان ماه در هر سال  فرصت می باشد، لازم دانستیم تا مطلبی جهت روشن شدن بحث ارائه بدهیم. بنابراین ابتدا باید بفهمیم که منظور از اشخاص حقیقی چیست و شامل چه کسانی می باشند. بعد از روشن شدن مفهموم اشخاص حقیقی و طبقه بندی مشاغل، اشاره ای به تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی خواهیم داشت  و در ادامه نحوه محاسبه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی و مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد را توضیح خواهیم داد.

 

منظور از اشخاص حقیقی:

 منظور از اشخاص حقیقی همان کاسبان و مغازه داران و مشاغل اصنافی می­باشند و آنها باید مطابق درآمد خالص خود مالیات پرداخت نمایند. در تقسیم بندی قدیم گروه ها به صورت الف ، ب ، ج می­باشند ولی در تقسیم بندی جدید به صورت گروه اول، دوم و سوم تقسیم بندی شده ­اند.

 

طبقه بندی مشاغل:

 

مشاغل گروه اول:

الف- تکالیف مشاغل گروه اول:

مشاغل این گروه مکلف به نگهداری دفتر روزنامه و دفتر کل هستند و باید اسناد و مدارک خود را نگهداری و بایگانی و همچنین در دفاتر ثبت نمایند و در زمان مقرر ترازنامه و صورت سود و زیان خود را طی اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند


ب - صاحبان مشاغل گروه اول را می توان:

براساس نوع  و حجم فعالیت تقسیم بندی نمود. در اینجا ابتدا براساس نوع فعالیت تقسیم بندی نموده و سپس براساس حجم فعالیت شرح خواهیم داد.

ب.1 - مشاغل گروه اول براساس نوع فعالیت:

  1. کلیه افراد واردکننده و صادرکننده و دارای کارت بازرگانی
  2. صاحبان معادن، کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی دارای جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه مربوطه
  3. صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.
  4. صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاهها، کلینیک های تخصصی.
  5. صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر
  6. صاحبان فروشگاه‌های زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط.
  7. نمایندگان مشاغل صرافی
  8. صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به صورت مسافری یا باربری

ب.2 - مشاغل گروه اول براساس حجم فالیت:

از نظر حجم فعالیت نیز مشاغلی که درآمد ابرازی آن‌ها در اظهارنامه 2 سال قبل یا آخرین درآمد قطعی شده آن‌ها تا آخر دی ماه سال قبل، بیش از مبلغ 150.000.000.000 ریال باشد جزو این گروه هستند.

 

مشاغل گروه دوم:

الف - تکالیف مشاغل گروه دوم:

اشخاص حقیقی در این گروه می بایست فعالیت های مالی کسب و کار خود را در دفاتر مشاغل یعنی دفتر درآمد و دفتر هزینه درج کنند. این گروه باید اسناد درآمدی و همچنین اسناد خرید و هزینه ای خود را نگهداری کنند و در آخر نیز با تنظیم صورت درآمد و هزینه سالیانه خود، اظهارنامه مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند.


 ب - گروه دوم شامل مشاغل از نظر حجم و نوع فعالیت به صورت زیر می­باشد:

 سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) دوسال قبل آنها و یا آخرین درآمد قطعی شده آنها( فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) بیش از پنجاه میلیارد ریال و مساوی یا کمتر از مبلغ یکصد و پنجاه میلیارد ریال باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مودی یا نماینده قانونی وی.)

از نظر حجم فعالیت اشخاص حقیقی که درآمد ابرازی آن‌ها در اظهارنامه دو سال قبل یا آخرین درآمد قطعی شده آن‌ها تا انتهای دی ماه سال قبل، بیشتر از 50.000.000.000 ریال و کمتر یا برابر با 150.000.000.000 ریال باشد.

 

مشاغل گروه سوم:

الف – تکالیف مشاغل گروه سوم:

گروه سوم، مشاغلی است که در گروه های اول و دوم قرار ندارند. گروه سوم مکلف به نگهداری دفاتر نمی­ باشد. اما مشاغل گروه سوم هم بهتر است که اسناد فروش کالا یا خدمات و اسناد خرید کالا و خدمات، دارایی و سایر هزینه‌ها را نگهداری و بایگانی نمایند.
در پایان به این توجه کنید که گروه بندی سال مالی با توجه به اظهارنامه سال قبل مشخص می شود.

 

نکات مهم مورد توجه مودیان مالیاتی:

  • اشخاص حقیقی و کسب و کارهای حقیقی باید در مهلت قانونی اظهارنامه مربوط به سال مالی خود را تسلیم نمایند و در پی آن مالیات خود را نیز پرداخت کنند.
  • صاحبان مشاغل باید نسبت به نوع فعالیت تجاری و گروه بندی مالیاتی خود دفاتر قانونی و مشاغل موضوع تجارت را از ابتدای سال مالی ثبت و نگهداری کند.
  • اشخاص حقیقی باید در پایان سال مالی و تا پایان مهلت قانونی که آخر خرداد ماه (3 ماه بعد از اتمام سال مالی) سال بعد است ترازنامه یا خلاصه وضعیت درآمد و هزینه‌ها را برای محاسبه و تعیین مالیات اشخاص حقیقی به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.
  • اگر اخرین روز مهلت قانونی اظهارنامه مصادف به روز تعطیل باشید ، مهلت قانونی ارسال اظهارنامه به اولین روز بعد تعطیلی موکول می­شود.
  • اشخاص حقیقی مالیات را براساس نرخ ماده ۱۳۱ قانون، و به صورت پلکانی پرداخت می­کنند.
  • صاحبان مشاغل تا 4 ماه بعد از شروع کسب و کار خود وقت دارند برای بهره‌مندی از مشوق ها و معافیت‌های مالیاتی، مراتب را به اداره مالیات محل فعالیت خود اعلام کنند.
  • مودی برای رسیدگی پرونده خود توسط ممیز مالیاتی در صورت درخواست ایشان ملزم به ارائه دفاتر خود می باشد.

 

نحوه محاسبه مالیات عملکرد اشخاص حقیقی:

مالیات اشخاص حقیقی به کمک نرخ های مندرج در ماده 131 قانون مالیات­های مستقیم که به صورت پلکانی است محاسبه می­شود. این نرخ ها به ترتیب معادل ۱5% و 20% و 25% میباشد.

  1.  تا میزان دو میلیارد   (2،000،000،000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%)
  2. نسبت به مازاد دو میلیارد (2،000,000,000) ریال تا میزان چهار میلیارد (4,000,000,000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست درصد (20%)
  3.  نسبت به مازاد یک میلیارد (1,000,000,000) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ بیست و پنج درصد (25%)

 

تبصره- به ازای هر ده درصد (10%) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک واحد درصد و حداکثر تا پنج واحد درصد از نرخهای مذکور کاسته می­شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

هر شخص حقیقی مطابق ماده ۱۰۱ ق. م. م، مبلغ 360 میلیون ریال برای سال ۱۴۰۰ مشمول معافیت است. بقیه درآمد مشمول مالیات نیز براساس نرخ‌های مذکور ماده 131 محاسبه میگردد.


مودیان می­توانند با ثبت نام و ورود به سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی سابقه پرونده­های خود را مشاهده و بررسی نمایند و از بدهی های مالیاتی خود آگاه شوند. 

 

 

گردآورنده: فرزاد نوری

برای مشاهده مطلب قبلی کلیک کنید.

برای مشاهده مطلب بعدی کلیک کنید.

 

 تمامی حق و حقوق مطالب، متعلق به وب سایت «گروه مشاوران مالی برنا تدبیر» می باشد و هرگونه کپی برداری بدون درج منبع، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

جهت دریافت مشاوره و انجام امور مالیاتی خود می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مشاوران مالی  برناتدبیر سیستم تماس حاصل فرمایید.

آدرس: بزرگراه نواب پایین تر از میدان جمهوری جنب مترو نواب برج گردون طبقه 10، واحد 1002 شمالی

66383216 (5خط) 📞
www.bornatadbirgroup.com 🌍
info@bornatadbirgroup.com 📧